søndag 12. oktober 2014

På vikingtokt til Gjermundnes



Denne helgen har vi vært så heldige å få oppleve et vikingmarked på Gjermundnes landbruksmuseum, bare 20 km fra gården vår. Dette er jo midt i blinken for meg som er så interessert i gamle håndverksteknikker!  Det er foreningen Møre Frie Vikingar som arrangerte dette minivikingmarkedet, og det var absolutt verdt besøket. 
Nå er det ikke så mange ekte vikinger å finne i Romsdalen, ennå om jeg er sikker på at det finnes en hel del skapvikinger rundt om på bygdene ;) Meg selv inkludert! 



  



På Vikingmarkedet kunne du få prøvd å skyte med pil og bue, kjøpe keramikk, smykker, naturfarget garn, fargerike håndvevde bånd, tre, skinn og pelsvarer blant annet. 







Er ikke slangestaven stilig? Den skal visst besitte magiske krefter. 





Jeg fikk virkelig lyst å lære meg brikkevev etter å ha sett de fine bånda denne dama laget! 




Guttaboys gjør seg klare til kamp. Det var forresten også en kvinnelig kriger i blant dem! Jeg hadde tenkt å prøve meg på bueskyting men det tok så lang tid før det ble min tur, de som hadde fått kloa i ei bue virket meget motvillig til å legge den fra seg, så det får bli en annen gang. 




Det ser jo ut som om det er midt i skogen, men dette er inne på tunet ved landbruksmuseet. Mange fantastiske gamle store trær der, og jeg benyttet anledningen til å plukke med meg masse kastanjenøtter.( kjekt å ha! ) Overraskelsen var stor da jeg ble gjort oppmerksom på at det også sto et stort gammelt valnøtt tre der i tunet! Jeg fant noen av de nøttene på bakken og nå får vi prøve å få de til å spire til våren.


I to tidligere innlegg skrev jeg om eiketrærne på Johansgarden, og at de er avkommere  fra eikealéen på Gjermundnes. Som dere ser har disse trærne de samme lange greinene som våres. Jeg tok med meg noen eikenøtter også, må jo fortsette tradisjonen med å lage tuntrær! ;)




Tusen takk til Møre frie vikingar som ga oss en så fin en opplevelse en vakker høstdag midt i oktober! 

Hilsen Johanså


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar